ISM BLOGS
De ideeën en oplossingen in deze blog-artikelen maken deel uit van de ISM-methode. Deze methode biedt een IT-organisatie een volledig geïntegreerde werkwijze. Een werkwijze op zowel strategische, tactisch en operationeel niveau. In ISM zijn de meest praktische ideeën uit ITIL®, Lean, DevOps en OBM geïntegreerd in één compact en toepasbaar framework. Het ISM-gedachtengoed is als open source vrij en universeel toepasbaar. Deze teksten zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen met bronvermelding vrijelijk verspreid worden.
Wie waarde wil waarmaken werkt aan de werkwijze
In de IT laten we ons vaak afleiden door de techniek. De techniek is echter het gevolg van de werkwijze, net zoals de kwaliteit van
Gebruikerstevredenheid: erg belangrijk, maar de sturing is onvoldoende
Gebruikerstevredenheid scoort een 8,8 als belangrijk doel voor IT-diensten, terwijl het inzicht hierin slechts een 6,0 behaalt. En het gebruik van deze informatie blijft zelfs
Serious games voor IT-professionals
Transformeer Theorie naar Praktijk: De Sleutel tot Succes in IT-management In een wereld waar de dynamiek van IT-organisaties continu verandert, is het van cruciaal belang
OBM: effectieve gedragsverandering op de werkvloer
Organizational Behavior Management (OBM) binnen IT Service Management (ITSM) Grip op de P van People binnen ITSM Effectieve gedragsverandering is een grote uitdaging in de
10 ITSM trends en tips voor 2024
Graag presenteer ik hierbij mijn IT Service Management trends en tips voor 2024! In 2023 zagen we veel IT-organisaties worstelen met de kwaliteit van hun
Zo creëer je klantwaarde
Wie klantwaarde wil realiseren kan met 5 kernelementen resultaatgericht werken: 1. Afspreken Onderhoud actuele serviceafspraken (SxLA) met alle partijen in de serviceketen. Zorg dat ze
Maak kennis met ISM: De eenvoudige manier om ITIL te implementeren
Alle IT-ers kennen ITIL, maar weinigen beheersen het ook. ITIL is namelijk niet alleen een mooie handreiking, maar ook omvangrijk, complex en niet concreet. En zo is het ook bedoeld, men zegt ook zelf “adapt and apply”. Invoeringen vinden vaak onder leiding van specialisten plaats, maar worden daarna door het eigen management toegepast. En dan blijkt het in de praktijk heel moeizaam te gaan. Vaak krijgen dan de medewerkers of de tools de schuld, maar daar ligt zelden de oorzaak.
ISM5: 11 vernieuwingen en kansen
Met de publicatie van ISM 5 zijn veel ontwikkelingen in modern IT-servicemanagement samengebracht in één praktische geïntegreerde en gefaseerd toepasbare methode.De vraag ITIL, DevOps of
Daarom is een mix van ITSM-methoden populair
IT-managers willen graag hun werkwijze moderniseren met methodieken zoals DevOps, ITIL4 en Agile. Dat gebeurt vaak stap voor stap, met een hybride mix van elementen uit
BiSL en ISM: verschillen en overeenkomsten
Terwijl in de praktijk de term informatiemanagement vaak gelijkgesteld wordt met functioneel beheer geeft ISM informatiemanagement een bredere reikwijdte. Volgens ISM, of Integrated Service Management,
ITIL 4 en ISM
ISM is een ITIL 4 toepassing. ISM vereenvoudigt ITIL 4 en brengt de 34 practices terug tot de kern met het ISM procesmodel.
Welke zekerheid biedt de ISO 27001 norm en audit?
Met de ISM-methode wordt de ISO 27001 norm een integraal onderdeel van het IT service management. Compliancy is dus gegarandeerd.
Een Agile mindset in het gemeentehuis
Het management op het gemeentehuis is verantwoordelijk voor de wendbaarheid van de IT-organisatie. Oftewel, de Agile mindset.
Hoe je als procesmanager bijdraagt aan Customer Value
Dwingen de omstandigheden jou als procesmanager tot voornamelijk reactief werken? Kun jij wel echt bezig met klantwaarde of Customer Value? En wil je daadwerkelijk aan
Groeien naar customer excellence? Het kan in 2022!
Na mooie ontwikkelingen in 2021, en helaas ook een aantal bedreigingen, lonkt 2022. Niet alleen zit de klant te springen om betere IT-diensten, de kansen
ISM maakt ITIL toegankelijk en praktisch
ITIL v4 beschrijft concepten, principes en practices. ITIL v4 geeft dus kenmerken en eigenschappen weer. Het is uitgebreid en informerend van aard en zeer geschikt
Pas modern ITSM toe en krijg regie over jouw IT-organisatie
Lig jij als IT-manager wel eens wakker van hacks, systeemuitval of ongeteste back-ups? Is het moeilijk aantoonbaar aan de klantverwachting te voldoen? Modern IT service
ISM: een platform o.b.v. ITIL, DevOps, BiSL, VeriSM en Agile technieken
Het beste van ITIL, DevOps, BiSL, VeriSM en Agile technieken Een ITIL 4 certificering. Of een Agile Scrum opleiding. En wat te denken van een
ISM: ontwikkelplatform voor modern IT-servicemanagement in de publieke sector
ISM is ontworpen omdat er steeds meer wordt gevraagd van modern IT-beheer. Denk aan uitdagingen zoals veel verschillende applicaties en devices binnen een organisatie. Een
De BIO: een compliancy-kans voor IT
De BIO, een unieke kans voor de IT-afdelingen in de overheid om met een compacte ITIL-toepassing (de ISM-methode) eenvoudig aan de compliancy en security-eisen te voldoen.
NEN7510: nuttige, moeilijke en toch goed haalbare uitdaging
Compliancy is een must Security is hot voor de IT-manager. De incidenten volgen elkaar in hoog tempo op en het voldoen aan de compliancy is
Eenvoudig slagen voor de NEN7510, BIO en ISO 27001 audits.
Compliancy is binnen overheden en de zorgsector niet altijd een vanzelfsprekendheid. De correcte implementatie van de NEN 7510, BIO of ISO 27001 vergt vaak veel van een IT-afdeling.
Thuiswerken en de impact op leiderschap in de IT – 9 tips
Nederland is massaal gaan thuiswerken. Dat geldt ook voor IT-ers. Thuiswerken in de IT heeft grote impact en vraagt om andere samenwerking en leiderschap!
De ICT in de zorg kan niet zonder agile mindset
Digitaal innoveren is noodzakelijk om de kwaliteit van de ICT in de zorg te verbeteren en daarmee de zorg goed en betaalbaar te houden. De
De groeiende kloof tussen zorg en ICT, en hoe deze te overbruggen!
De invloed van de ICT op de zorg is de laatste tien jaar enorm toegenomen. De manier waarop patiënten en cliënten tegenwoordig zorg ontvangen, is
NEN7510, de kans voor betere patiëntenzorg én IT-diensten!
Informatiebeveiliging in de zorg wordt vaak gezien als een last. Terwijl werken met NEN 7510 juist de kwaliteit van je patiëntenzorg kan verbeteren!
Verbeter de prestaties van je IT-team met een uniforme werkwijze
Goede IT-dienstverlening valt of staat met een uniforme samenwerking binnen je IT-team. In deze blog gaan we in op de 7 randvoorwaarden voor succes.
ICT in de zorg: in zes stappen naar betere IT-diensten en betere zorg
Goede zorg is steeds meer afhankelijk van goede IT-diensten. Dat geldt voor ziekenhuizen en in toenemende mate ook voor andere zorgorganisaties. Steeds vaker blijkt dat
De vijf belangrijkste IT-servicemanagement trends van 2020
Een nieuw jaar is altijd een goed moment om te kijken welke IT-trends en -ontwikkelingen hoog op de agenda staan. We hebben daarom laten onderzoeken
ISM training en games: zes manieren om je kennis te vergroten
Snel je kennis van ISM vergroten? We bieden diverse opleidingsmogelijkheden, van ISM training op foundation-niveau tot masterclasses en gaming.
Haal het maximale uit ISM met het modulaire ISM-ecosysteem
De ISM methode is een compacte manier om je IT service management in te richten. In deze blog leggen we uit hoe je daar optimaal gebruik van maakt.
6 uitdagingen en oplossingen voor de IT-manager
Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de moderne IT-manager en welke oplossingen zijn er? Een goed service management systeem is alvast onmisbaar.
Zes wensen van de IT-manager voor succesvol service management
De rol van IT in organisaties is continu in ontwikkeling. Wat heb je nu écht nodig om van je IT service management een goed geoliede machine te maken? Lees het in deze blog!
Hoe vermijd je de grootste valkuilen van ITIL service management?
Met 34 best practices is ITIL allang niet meer lean te noemen. Dus hoe vermijd je de grootste valkuilen van ITIL service management? Lees het hier!
Maak ITIL eenvoudig, beheersbaar en agile met ISM
Als IT-manager wil je grip op processen. ITIL wordt veel gebruikt maar is complex. Houd ITIL-processen eenvoudig, beheersbaar en agile met de juiste aanpak.
Vijf servicemanagement succesfactoren. Saai, of simpel én succesvol?
Service Management is belangrijker dan ooit. Dit zijn de 5 factoren voor een optimale integratie van IT-dienstverlening in je organisatie.
De verandertrechter: agile naar onbewust bekwaam
De essentie van service management is niet de werkwijze, maar het gedrag van mensen. Gedrag dat leidt tot Customer Value, oftewel klantwaarde. De operationele werkwijze
Missie, visie en strategie: tegeltje aan de wand of fundament?
Welke organisatie heeft een visie die daadwerkelijk invloed heeft op de bedrijfsvoering? Een doelstelling die altijd doorklinkt in de organisatie, op alle niveaus? Een missie
Managen of leidinggeven, meeting of ontmoeting
De klacht van veel medewerkers is dat het management niet weet waarover ze praat. Dit is helaas vaak terecht. Vaak omdat ze niet leidinggeven op
IT en AVG: mooie kansen, maar wacht niet te lang!
Op 25 mei 2018 – en dat is sneller dan je denkt – treedt de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) in werking. Het vastleggen van persoonsgegevens