fbpx

Zo creëer je klantwaarde

Wim Hoving

Architect ISM-methode

Wie klantwaarde wil realiseren kan met 5 kernelementen resultaatgericht werken:

1. Afspreken

Onderhoud actuele serviceafspraken (SxLA) met alle partijen in de serviceketen. Zorg dat ze reëel en compact zijn, de verwachting goed weergeven en meetbaar zijn. Dit vergt dynamisch overleg over wensen en resultaten. De waarde is een goede relatie en afgestemde wederzijdse verwachtingen.

2. Instandhouding

Hou de dienst in stand, monitor, herstel en support waar nodig. De klantwaarde is dat de gebruiker beschikt over de afgesproken dienst.

3. Vernieuwing

Vernieuw de dienst door flexibel, snel en zorgvuldig te wijzigen. Vertaal servicewensen naar functionele, functionerings- én leverings-eisen. De waarde is dat dienst aansluit op de behoefte van de klant.

4. Optimalisatie

Optimaliseer de dienst door continu risico’s en kansen in beeld te brengen en af te handelen. Kijk naar technische onvolkomenheden, en naar organisatorische onvolkomenheden die hier meestal aan vooraf gaan. De waarde is optimale duurzame, veilige en efficiënte dienstverlening.

5. Monitor

Breng actueel de kwaliteit van de dienst én de gebruikerstevredenheid (experience) in beeld. Zonder actueel inzicht in het klantresultaat is sturing uitzichtloos, willekeurig en te laat. De waarde is actuele stuurinformatie en inzicht in de prestatie voor de betrokkenen.

Ten slotte

De 3 valuestreams Instandhouding, Vernieuwing en Optimalisatie (Run, Build en Optimize) veranderen klantverwachtingen in diensten. Door de valuestreams slim in te richten, kunnen ze gebruikmaken van de kernprocessen die in iedere IT-organisatie voorkomen, waardoor Flow en efficiency in de uitvoering ontstaan. (Zie “De ISM-methode, versie 5”)

Wim Hoving
Resultaatgericht verbinder van mensen en methoden
Architect van de ISM-methode

ism training en games ism methode servitect

ISM training en games: zes manieren om je kennis te vergroten

Snel je kennis van ISM vergroten? We bieden diverse opleidingsmogelijkheden, van ISM training op foundation-niveau tot masterclasses en gaming.

Welke zekerheid biedt de ISO 27001 norm en audit?

Met de ISM-methode wordt de ISO 27001 norm een integraal onderdeel van het IT service management. Compliancy is dus gegarandeerd.

ict en agile werken in de zorg

De ICT in de zorg kan niet zonder agile mindset

Digitaal innoveren is noodzakelijk om de kwaliteit van de ICT in de zorg te verbeteren en daarmee de zorg goed en betaalbaar te houden. De zorgvraag neemt in hoog tempo toe, met een groeiend tekort...
missie, visie en strategie

Missie, visie en strategie: tegeltje aan de wand of fundament?

Welke organisatie heeft een visie die daadwerkelijk invloed heeft op de bedrijfsvoering? Een doelstelling die altijd doorklinkt in de organisatie, op alle niveaus? Een missie die leidend is bij de...

OBM: effectieve gedragsverandering op de werkvloer

Organizational Behavior Management (OBM) binnen IT Service Management (ITSM) Grip op de P van People binnen ITSM Effectieve gedragsverandering is een grote uitdaging in de wereld van...

De ideeën en oplossingen in dit blog maken deel uit van de ISM-methode. Deze methode biedt een IT-organisatie een volledig geïntegreerde werkwijze. Een werkwijze op zowel strategische, tactisch en operationeel niveau. In ISM zijn de meest praktische ideeën uit ITIL®, Lean, DevOps en OBM geïntegreerd in één compact en toepasbaar framework. Het ISM-gedachtengoed is als open source vrij en universeel toepasbaar. Deze teksten zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen met bronvermelding vrijelijk verspreid worden.

ISM Portal

Zernikepark 4
9747 AN Groningen

Fokkerstraat 16
3833 LD Leusden

info@ismportal.nl
+3188 – 2034000