Zo creëer je klantwaarde

Foto van Wim Hoving

Wim Hoving

Architect ISM-methode

Wie klantwaarde wil realiseren kan met 5 kernelementen resultaatgericht werken:

1. Afspreken

Onderhoud actuele serviceafspraken (SxLA) met alle partijen in de serviceketen. Zorg dat ze reëel en compact zijn, de verwachting goed weergeven en meetbaar zijn. Dit vergt dynamisch overleg over wensen en resultaten. De waarde is een goede relatie en afgestemde wederzijdse verwachtingen.

2. Instandhouding

Hou de dienst in stand, monitor, herstel en support waar nodig. De klantwaarde is dat de gebruiker beschikt over de afgesproken dienst.

3. Vernieuwing

Vernieuw de dienst door flexibel, snel en zorgvuldig te wijzigen. Vertaal servicewensen naar functionele, functionerings- én leverings-eisen. De waarde is dat dienst aansluit op de behoefte van de klant.

4. Optimalisatie

Optimaliseer de dienst door continu risico’s en kansen in beeld te brengen en af te handelen. Kijk naar technische onvolkomenheden, en naar organisatorische onvolkomenheden die hier meestal aan vooraf gaan. De waarde is optimale duurzame, veilige en efficiënte dienstverlening.

5. Monitor

Breng actueel de kwaliteit van de dienst én de gebruikerstevredenheid (experience) in beeld. Zonder actueel inzicht in het klantresultaat is sturing uitzichtloos, willekeurig en te laat. De waarde is actuele stuurinformatie en inzicht in de prestatie voor de betrokkenen.

Ten slotte

De 3 valuestreams Instandhouding, Vernieuwing en Optimalisatie (Run, Build en Optimize) veranderen klantverwachtingen in diensten. Door de valuestreams slim in te richten, kunnen ze gebruikmaken van de kernprocessen die in iedere IT-organisatie voorkomen, waardoor Flow en efficiency in de uitvoering ontstaan. (Zie “De ISM-methode, versie 5”)

Wim Hoving
Resultaatgericht verbinder van mensen en methoden
Architect van de ISM-methode

Maak Kennis met ISM: De Eenvoudige Manier om ITIL te Implementeren

Alle IT-ers kennen ITIL, maar weinigen beheersen het ook. ITIL is namelijk niet alleen een mooie handreiking, maar ook omvangrijk, complex en niet concreet. En zo is het ook bedoeld, men zegt ook zelf “adapt and apply”. Invoeringen vinden vaak onder leiding van specialisten plaats, maar worden daarna door het eigen management toegepast. En dan blijkt het in de praktijk heel moeizaam te gaan. Vaak krijgen dan de medewerkers of de tools de schuld, maar daar ligt zelden de oorzaak.

Download het ISM-procesmodel en ontdek hoe het ook kan.