ISM training en games: zes manieren om je kennis te vergroten

Wim Hoving

Architect ISM-Methode

Training en opleiding is belangrijk. Niet alleen om in een vakgebied thuis te raken, maar vooral om te zorgen dat iedereen dezelfde taal spreekt. Dat maakt de onderlinge samenwerking een stuk eenvoudiger, voor zowel de IT-manager als de IT-professionals. Daarom bieden we als onderdeel van het ISM-ecosysteem een divers opleidingsaanbod, van ISM training tot gaming. Deze zijn gericht op het vergroten van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van de organisatie van IT-beheer en Integrated Service Management®.

ISM training als agile versie van ITIL-opleidingsaanbod

De ISM-methode is deels een compacte toepassing van ITIL®, met meer nadruk op besturing. Ook op het gebied van training en gaming hebben we een agile vertaalslag gemaakt: het aantal en de inhoud van de ISM trainingen en games is teruggebracht tot juist die onderwerpen die in de praktijk gebruikt worden. Daarnaast hebben we een speciale training ontwikkeld waarmee je op basis van bestaande ITIL-kennis een soepele overgang kunt maken naar ISM.

Lees ook: maak ITIL eenvoudig, beheersbaar en agile met ISM

Het bijzondere van de ISM trainingen

De ISM trainingen onderscheiden zich omdat ze dezelfde compacte en praktische opzet hebben als de ISM-methode. ISM heeft ITIL én moderne service-management-methodes als agile en DevOps teruggebracht tot de essentie. De trainingen beperken zich dan ook tot de onderdelen die daadwerkelijk in de praktijk worden toegepast. ISM is geen verzameling van 34 best practices, maar kent een gelaagd en gestructureerde opzet. Daardoor zijn ook de ISM trainingen logisch gestructureerd. De nadruk ligt dus op de kennis en inzichten die direct herkenbaar en waardevol zijn in de IT-organisatie.

Aanbod ISM training

Het ISM-ecosysteem bevat diverse trainingen en opleidingen voor IT-professionals. Deze bieden de je de kennis om effectief met ISM aan de slag te gaan. De drie populairste trainingen zijn:

  1. ISM Foundation Training
  2. ISM-ITIL Bridge Training
  3. ISM Masterclass

1. ISM Foundation Training

De ISM Foundation Training is een praktische, tweedaagse training. Deze training geeft je op hoofdlijnen inzicht in de werkwijze van de IT-beheerorganisatie, volgens de aanpak van de ISM-methode. Daarmee ben je snel in staat om beter te functioneren in iedere servicegerichte IT-organisatie, ook als zij ISM (nog) niet toepast. Het is mogelijk om de training af te sluiten met het ISM Foundation Examen. Om je goed voor te bereiden kun je de ‘ISM Foundation Examentraining’ volgen. Deze training stoomt je in een halve dag klaar voor het examen. 

2. ITIL-ISM Bridge Training

De ITIL-ISM Bridge Training is, zoals de naam al aanduidt, een training die een brug slaat tussen reeds aanwezige ITIL-kennis en de ISM-methode. Deze korte training vertaalt je kennis en ervaring met betrekking tot ITIL naar praktische kennis van ISM op foundation-niveau. Dit is dus een goede training voor professionals die hun kennis van ITIL op een toepasbare manier gepresenteerd willen krijgen. ITIL-kennis op foundation-niveau wordt dan ook verondersteld. 

3. ISM Masterclass

De ISM Masterclass ten slotte is een uitdagende driedaagse leiderschapstraining. Leiderschap is de key-succesfactor in IT-dienstverlening. Dit is dus dé training voor IT-managers, teamleiders en procesmanagers. In deze hooggewaardeerde training zetten we de puntjes op de i wat betreft leiderschap in IT-servicemanagement. Dit is een cursus op hoog niveau waarin ook de toekomst van IT-servicemanagement aan bod komt. Ruim 400 leiders in de IT gingen je voor en waardeerden de training gemiddeld met een cijfer boven de 8!

ISM training voor procesmanagers

Naast de bovengenoemde specifieke ISM training is er nog de interessante procesmanagerstraining. In deze training leggen we de nadruk niet specifiek op kennis, maar juist op de vaardigheden die nodig zijn om de rol van procesmanager goed uit te oefenen. De menselijke factor speelt in deze training een grote rol: we besteden bijvoorbeeld aandacht aan gedrag en houding van mensen en de cultuur van de werkomgeving.

Games, ofwel ‘serious gaming’

Games hebben een eigen wereld gecreëerd. En spel is allang niet meer het enige doel: games worden ook, en misschien wel vooral, ingezet om te leren en te oefenen. Met name de simulatiegames zijn daarvoor geschikt. Met behulp van onze eigen ISM simulatiegames maken we de IT-dienstverlening in feite ‘tastbaar’. Ze geven in een leuke, sociale en veilige omgeving weer hoe de praktijk werkt: de focus ligt niet alleen op de levering van de ISM-dienstverlening, maar ook hoe deze wordt beleefd. Vooral dat laatste is vaak een eye-opener voor de deelnemers. Want wanneer je weet hoe je product bij de klant ‘binnenkomt’, kan je werken aan nog meer ‘customer value’. 

Twee van deze games zijn:

De eerste game gaat sterk in op de onderlinge samenwerking bij het produceren van diensten. Uiteindelijk doel is om weerstand tegen veranderingen om te buigen naar een grote veranderingsbereidheid. Dit is een game die heeft aangetoond teams beter te laten functioneren. De tweede game laat heel mooi zien en ervaren hoe DevOps-organisaties werken.

Waardevolle kennis voor leiders en IT-professionals

ISM biedt trainingen die waardevol zijn voor leiders en professionals. Als IT-manager heb je door middel van een overzichtelijk aantal opleidingen de mogelijkheid jezelf en je medewerkers op niveau te krijgen en vooral te houden. De games kunnen de samenwerking in de praktijk erg helpen, en zijn een prima manier om een goede teamspirit te kweken. Ook het feit dat het ISM-ecosysteem is gestandaardiseerd maakt diepgaande kennisuitwisseling met anderen mogelijk. De opleidingsmogelijkheden zijn er, maak er dus gebruik van! 

Wil je meer weten over het ISM-procesmodel? Download dan de gratis whitepaper!

service management systeem ism methode servitect
Download

it-team samenwerking ism methode

Verbeter de prestaties van je IT-team met een uniforme werkwijze

Zonder een servicegericht, efficiënt IT-team kunnen de meeste organisaties en bedrijven niet meer functioneren. Hun slagkracht is direct gekoppeld aan de ondersteuning die ze van de IT-diensten...

CEO: “Geld maakt niet gelukkig!”

Ruimhartig CEO’s, directeuren, voorzitters van RvB en CIO’s steken jaarlijks vele miljoenen in de IT. Allen herkennen het grote belang van goede IT-ondersteuning voor de bedrijfsvoering. Ze betalen...

Eigen IT-processen bestaan niet, stop met schrijven, kies een standaard!

Hetzelfde doel Om maar met de deur in huis te vallen, eigen IT-processen bestaan niet. Ik heb bij meer dan 100 organisaties naar hun zelf opgestelde processen mogen kijken. En wat blijkt? Ze zijn...
zorg en ict ism methode

De groeiende kloof tussen zorg en ICT, en hoe deze te overbruggen!

De invloed van de ICT op de zorg is de laatste tien jaar enorm toegenomen. De manier waarop patiënten en cliënten tegenwoordig zorg ontvangen, is niet meer te vergelijken met vroeger. Door de...

Vijf servicemanagement succesfactoren. Saai, of simpel én succesvol?

Het prachtig vakgebied Service Management is meer dan ooit in ontwikkeling én relevant. Het succes van organisaties is direct afhankelijk van de integratie van de IT-ondersteuning in hun...

Het ISM-procesmodel

Wil je je IT-beheer verder professionaliseren? Dit e-boek maakt het mogelijk de ISM-methode direct, eenvoudig en snel in te voeren, toe te passen en te begrijpen! 70 pagina's direct toepasbaar

Wim Hoving

Wim Hoving

Architect ISM-Methode

De ideeën en oplossingen in dit blog maken deel uit van de ISM-methode. Deze methode biedt een IT-organisatie een volledig geïntegreerde werkwijze. Een werkwijze op zowel strategische, tactisch en operationeel niveau. In ISM zijn de meest praktische ideeën uit ITIL®, Lean, DevOps en OBM geïntegreerd in één compact en toepasbaar framework. Het ISM-gedachtengoed is als open source vrij en universeel toepasbaar. Deze teksten zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen met bronvermelding vrijelijk verspreid worden.

ISM Portal

Zernikepark 4
9747 AN Groningen

info@ismportal.nl
050 - 5791387