De ISM-invoering die past bij jouw organisatie

Iedereen die dat wil, kan en mag werken met het ISM-gedachtegoed. Het gratis procesmodel biedt je de basis om te werken volgens de ISM-methode. De meeste organisaties kiezen echter voor extra ondersteuning bij de invoering en toepassing van ISM. Bijvoorbeeld in de vorm van een training of opleiding, de aanschaf van (een deel van) het ISM-framework of consultancy op locatie. Een complete ISM-invoering onder begeleiding van onze experts? Ook dat is mogelijk. 

Kortom, je bepaalt zelf op welke wijze je ISM wilt invoeren in jouw organisatie en welke begeleiding en hulpmiddelen je daarbij inzet.

Altijd een passende ISM-invoering

ISM faciliteert de leider én de professionals om customer value te leveren. Zodat zij effectiever, efficienter en geborgd kunnen voldoen aan de wens van de klant. Het uiteindelijke doel is dat jouw team door een succesvolle toepassing van ISM betere diensten gaat leveren. Daarom bepaal je zelf hoe je ISM wilt inzetten en welke hulpmiddelen en ondersteuning je gebruikt. Dat laatste is immers ook afhankelijk van de reeds beschikbare kennis in jouw organisatie. Je kunt alles zelf doen, externe expertise inhuren of de ISM-invoering gedeeltelijk of volledig uitbesteden. Er is dus altijd een passende invoering van ISM. Dat maakt werken met ISM haalbaar voor iedere organisatie, groot of klein en met ieder budget.

Zelf aan de slag met ISM-invoering

De basis van de ISM-methode is het gratis te downloaden procesmodel. Samen met het managementboek ‘De ISM methode’ biedt het goede handvatten om zelf aan de slag te gaan met ISM. Met de aanschaf van het complete ISM-framework heb je alle benodigde basistools in handen om de middelen people, process en product te integreren en de methode holistisch toe te passen. Hebben jouw managers en medewerkers meer kennis nodig om te werken met ISM? Dan bieden onze opleidingen en trainingen uitkomst.

ISM-invoering met extra support

Met bovenstaande tools en trainingen kun je dus zelf aan de slag met de invoering van ISM. Heb je aanvullende ondersteuning nodig? Dan kun je bij ons terecht voor support bij de implementatie en/of begeleiding van je medewerkers op de werkvloer. Bijvoorbeeld in de vorm van ISM-consultancy op locatie of online support. Onze ISM-specialisten hebben grondige kennis en jarenlange ervaring op het gebied van IT-servicemanagement, ISM-invoeringen en organisatieveranderingen.

Uitbesteding van het ISM-invoeringstraject

Ook een compleet ISM-invoeringstraject onder de deskundige begeleiding van onze experts behoort tot de mogelijkheden. Deze ISM-invoering stemmen wij eveneens af op jouw wensen: de mate waarin maatwerk is gewenst, bepaalt de ureninzet tijdens dit traject. Met onze ISM-invoeringstrajecten ben je verzekerd van een snelle, effectieve en duurzame implementatie van ISM. Onze ondersteuning levert de volgende voordelen op:

  • ISM-invoering volgens bewezen draaiboeken
  • Agile invoering van ISM in jouw organisatie
  • Snel en efficiënt ingerichte tooling, processen en procedures
  • Duidelijke rolverdeling op basis van eigen prioriteiten
  • Optimale toepassing van ISM voor jouw organisatie
  • Duurzame verandering van gedrag en werkwijze bij medewerkers

Deskundige begeleiding voor duurzaam succes

Vooral dat laatste punt wordt bij implementatietrajecten nog vaak vergeten. Het traject stopt dan nadat de nieuwe werkwijze en bijbehorende tools zijn geïnstalleerd. Maar voor een duurzaam resultaat is een verandering in denken en gedrag nodig. De introductie van een nieuwe werkwijze is dus geen garantie voor succes. Het is heel belangrijk dat managers en medewerkers daadwerkelijk met de nieuwe methode gaan werken. En dat op een onbewust bekwame manier; het moet een tweede natuur worden. Daarom besteden wij tijdens de implementatiefase van een invoering relatief veel aandacht aan de benodigde cultuur- en gedragsverandering. De ISM-invoering is pas geslaagd en afgerond als de nieuwe werkwijze duurzaam wordt toegepast door alle leidinggevenden en professionals.

Kies het invoeringstraject dat bij je past

We bieden twee varianten van het ISM-invoeringstraject aan:

  1. Basis ISM-invoering (meest gekozen)
  2. Default ISM-invoering

Beide ISM-invoeringstrajecten bestaan uit twee fasen:

  • Fase I, de installatiefase (voorbereiding en inrichting)
  • Fase II, de implementatiefase (focus op begeleiding van medewerkers)

Ook worden bij beide invoeringen dezelfde basishulpmiddelen geleverd:

  • een volledig gedocumenteerd en interactief procesmodel
  • definitielijsten
  • uitgebreide rapportages
  • templates voor het opstellen van documentatie
  • voorbereidende inrichting van de helpdesktooling
  • functionele inrichting van ondersteunende tooling

Het verschil tussen beide invoeringen zit hem met name in de ruimte voor eigen keuzes en beslissingen en de hoeveelheid overleg, afstemming en begeleiding die daarvoor nodig is.

1. Werkwijze basis ISM-invoering

De basis ISM-invoering houdt in dat we ISM invoeren met veel ruimte voor eigen keuzes en prioriteiten. We helpen we je om de juiste keuzes te maken uit de standaard-ontwerpen, prioriteiten te stellen en eigen procedures en werkinstructies op te stellen. Dit is de meest gekozen invoering van ISM.

Fase I, de installatiefase
Deze fase betreft het installeren van producten, het opstellen van documentatie en het maken van afspraken, waarna je kunt gaan werken met ISM. Dit omvat onder andere:

  • begeleiding bij de besluitvorming en het doorvoeren van besluiten
  • opstellen van procedures en werkinstructies
  • installatie van de hulpmiddelen uit het framework
  • verzorgen van workshops

Na fase I is alles in je organisatie ingericht om te gaan werken conform de ISM-methode.

Fase II, de implementatiefase
In deze fase gaat je organisatie beginnen met professioneler werken en het geleidelijk groeien in kwaliteit. In deze fase ligt de focus op:

  • begeleiden van (proces)managers en medewerkers bij het toepassen van de nieuwe werkwijze;
  • begeleiden van de organisatie bij het geleidelijk intensiever toepassen van de geleverde middelen en bij het realiseren van de gewenste cultuuromslag.

 

2. Default ISM-invoering

Voor IT-organisaties die kiezen voor een default-doorvoering van ISM, kan een eenvoudiger versie van de ISM-invoering volstaan. In dat geval worden de keuzes geïmplementeerd die in de praktijk het meeste worden toegepast en bewezen succesvol zijn. Om die reden is bij een default-invoering minder overleg en begeleiding nodig. De investering, doorlooptijd en kosten zijn daardoor lager.

Fase I, de installatiefase, omvat in dit geval: begeleiding bij de minimaal benodigde aanvullende besluitvorming, het doorvoeren van de besluiten en het opstellen van een beperkt aantal procedures en werkinstructies.

Fase II, de implementatiefase, omvat: beperkte begeleiding van procesmanagers, management en medewerkers, de organisatie en het realiseren van de gewenste cultuuromslag.

Eigen groeipad staat centraal

Het is van belang dat de uiteindelijke inrichting past bij jouw IT-organisatie en bedrijfsdoelen. De kracht van de ISM-methode is namelijk dat het processen, procedures en tooling standaardiseert, maar bij de implementatie voldoende ruimte biedt voor een eigen aanpak en groeipad. Op deze manier sluit de toepassing van de gestandaardiseerde ISM-werkwijze optimaal aan bij jouw eigen organisatie.

Meer weten over de mogelijkheden? Of wil je gewoon eens met ons sparren over de ondersteuning die het beste past bij jouw organisatie? Neem dan contact met ons op:

T. 050 – 5791387
E. info@servitect.com

ISM Portal

Zernikepark 4
9747 AN Groningen

info@ismportal.nl
050 - 5791387