In de IT laten we ons vaak afleiden door de techniek. De techniek is echter het gevolg van de werkwijze, net zoals de kwaliteit van de IT-dienst. Technische onvolkomenheden worden veroorzaakt door organisatorische onvolkomenheden.
Geef werkwijze prioriteit
Leiderschap betekent prioriteit geven aan de werkwijze;
- Klantvragen vertalen naar reële verwachtingen
- Flexibele inrichting van support en systemen
- Duurzame levering
- Snel herstel
- Continu verbeteren
Daardoor ontstaat een IT-organisatie die waarde creëert voor de klant.
Veelvoorkomende fout
Een veel voorkomende fout is de focus op Process en Product, makkelijk, maar dit zijn de ondersteunende middelen van People. Processen en producten worden vaak veel te complex ingericht.
Alleen als de vakmensen goed met de ingerichte processen en tooling kunnen werken ontstaat kwaliteit. In een goede werkwijze zijn People, Process en Product met elkaar in balans, één zwakke schakel verstoord het optimum.
Faciliteer de professional
Leiderschap is dus het faciliteren van de professionals door het inrichten van een gebalanceerde werkwijze waardoor reële klantafspraken leiden tot echte klantwaarde.
Wim Hoving
Resultaatgericht verbinder van mensen en methoden
Architect van de ISM-methode
Neem contact met ons op als je ook inhoud wilt geven aan resultaatgericht leiderschap.