fbpx

Wie waarde wil waarmaken werkt aan de werkwijze

Wim Hoving

Architect ISM-methode

In de IT laten we ons vaak afleiden door de techniek. De techniek is echter het gevolg van de werkwijze, net zoals de kwaliteit van de IT-dienst. Technische onvolkomenheden worden veroorzaakt door organisatorische onvolkomenheden.

Geef werkwijze prioriteit

Leiderschap betekent prioriteit geven aan de werkwijze;

  • Klantvragen vertalen naar reële verwachtingen
  • Flexibele inrichting van support en systemen
  • Duurzame levering
  • Snel herstel
  • Continu verbeteren

Daardoor ontstaat een IT-organisatie die waarde creëert voor de klant.

Veelvoorkomede fout

Een veel voorkomende fout is de focus op Process en Product, makkelijk, maar dit zijn de ondersteunende middelen van People. Processen en producten worden vaak veel te complex ingericht.

Alleen als de vakmensen goed met de ingerichte processen en tooling kunnen werken ontstaat kwaliteit. In een goede werkwijze zijn People, Process en Product met elkaar in balans, één zwakke schakel verstoord het optimum.

Faciliteer de professional

Leiderschap is dus het faciliteren van de professionals door het inrichten van een gebalanceerde werkwijze waardoor reële klantafspraken leiden tot echte klantwaarde.

 

Wim Hoving
Resultaatgericht verbinder van mensen en methoden
Architect van de ISM-methode

 

Neem contact met ons op als je ook inhoud wilt geven aan resultaatgericht leiderschap.

thuiswerken in de IT ism methode

Thuiswerken en de impact op leiderschap in de IT – 9 tips

Nederland is massaal gaan thuiswerken. Dat geldt ook voor IT-ers. Thuiswerken in de IT heeft grote impact en vraagt om andere samenwerking en leiderschap!

De BIO: een compliancy-kans voor IT

De BIO, een unieke kans voor de IT-afdelingen in de overheid om met een compacte ITIL-toepassing (de ISM-methode) eenvoudig aan de compliancy en security-eisen te voldoen.

service management systeem uitdagingen ism portal servitect

6 uitdagingen en oplossingen voor de IT-manager

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de moderne IT-manager en welke oplossingen zijn er? Een goed service management systeem is alvast onmisbaar.

missie, visie en strategie

Missie, visie en strategie: tegeltje aan de wand of fundament?

Welke organisatie heeft een visie die daadwerkelijk invloed heeft op de bedrijfsvoering? Een doelstelling die altijd doorklinkt in de organisatie, op alle niveaus? Een missie die leidend is bij de...
zorg en ict ism methode

De groeiende kloof tussen zorg en ICT, en hoe deze te overbruggen!

De invloed van de ICT op de zorg is de laatste tien jaar enorm toegenomen. De manier waarop patiënten en cliënten tegenwoordig zorg ontvangen, is niet meer te vergelijken met vroeger. Door de...

De ideeën en oplossingen in dit blog maken deel uit van de ISM-methode. Deze methode biedt een IT-organisatie een volledig geïntegreerde werkwijze. Een werkwijze op zowel strategische, tactisch en operationeel niveau. In ISM zijn de meest praktische ideeën uit ITIL®, Lean, DevOps en OBM geïntegreerd in één compact en toepasbaar framework. Het ISM-gedachtengoed is als open source vrij en universeel toepasbaar. Deze teksten zijn auteursrechtelijk beschermd en mogen met bronvermelding vrijelijk verspreid worden.

ISM Portal

Zernikepark 4
9747 AN Groningen

Fokkerstraat 16
3833 LD Leusden

info@ismportal.nl
+3188 – 2034000