Waarom ITSM vaak mislukt – en hoe het wél werkt

Foto van Martijn Wiedijk

Martijn Wiedijk

Senior ITSM Consultant

ITSM klinkt mooi op papier. Maar in de praktijk verzandt het al snel in papieren processen, eindeloze vergaderingen en tools die meer frustratie dan grip opleveren. Iedereen heeft het erover, maar weinig IT-afdelingen krijgen het echt voor elkaar. Waarom? Omdat ze blijven hangen in modellen zonder toepassing, in controle zonder overzicht, en in actie zonder richting. Tijd voor een wake-up call: zo doen we het fout – en zo krijg je het wél voor elkaar.

Een schatting: meer dan 70% van de ITSM-implementaties levert namelijk niet op wat ervan verwacht wordt. Niet omdat de tooling niet goed is, maar omdat organisaties vergeten waar het écht om draait: mensen.

Te vaak wordt IT Service Management gezien als een technische exercitie. Processen worden uitgerold, tools aangeschaft – maar gedrag, samenwerking en cultuur blijven buiten beeld. En juist dáár zit het verschil tussen succes en frustratie.

Een proces op papier betekent niets als mensen het niet begrijpen, niet willen of niet kunnen toepassen.

Humanising IT™ (HIT) helpt organisaties om ITSM weer mensgericht te maken. Door teams vanaf het begin te betrekken, aandacht te geven aan gedrag en cultuur, en te werken in kleine stappen die wél beklijven. Daarom integreren we de principes van HIT steeds verder in de ISM-methode.

Want echte verandering begint niet bij de tool, maar bij de mensen die ermee werken.
For people, by people.

Meer weten over dit nieuwsbericht? Neem dan contact op met de auteur:
Martijn Wiedijk
T: 088 – 203 4000
E: r.dijkstra@servitect.com

 

Maak Kennis met ISM: De Eenvoudige Manier om ITIL te Implementeren

Alle IT-ers kennen ITIL, maar weinigen beheersen het ook. ITIL is namelijk niet alleen een mooie handreiking, maar ook omvangrijk, complex en niet concreet. En zo is het ook bedoeld, men zegt ook zelf “adapt and apply”. Invoeringen vinden vaak onder leiding van specialisten plaats, maar worden daarna door het eigen management toegepast. En dan blijkt het in de praktijk heel moeizaam te gaan. Vaak krijgen dan de medewerkers of de tools de schuld, maar daar ligt zelden de oorzaak.

Download het ISM-procesmodel en ontdek hoe het ook kan.