Het verhaal achter onze WHY – en waarom dat ertoe doet
De beroemde TED talk van Simon Sinek over het belang van de “why” is inmiddels meer dan 20 miljoen keer bekeken (videolink onderaan). Niet voor niets. Zijn boodschap raakt aan iets fundamenteels: wie weet waarom hij iets doet, maakt sterker, consistenter en effectiever keuzes. Zeker in de hectiek van alledag is het waardevol om af en toe een stap terug te doen en te reflecteren op het waarom van je werk.
Bij Servitect doen we dat ook. We hebben onze eigen why geformuleerd. Niet als slogan voor op een poster, maar als richtinggevend kompas voor alles wat we doen – voor onszelf én voor onze klanten:
“Wij zijn overtuigd dat elke IT service organisatie versneld customer value creëert door onze gestandaardiseerde ideeën en oplossingen.”
Is deze why perfect? Waarschijnlijk niet. En misschien formuleren we hem over een paar jaar anders. Maar de kern – het geloof in versnelling en standaardisatie als sleutel tot klantwaarde – is stevig. En dat blijft voorlopig ook zo. Want een why raakt aan strategische overtuigingen. Die veranderen niet zomaar met de wind mee.
Versnelling: waarom sneller ook beter kan zijn
Eén van de woorden uit onze why die ik er graag even uitlicht, is versneld. Tijdens mijn werk als ISM-consultant spreek ik veel IT-teams die zich met hart en ziel inzetten. Vaak zeg ik dan ook: je zult vanzelf leren, ook zonder onze hulp. Groei komt altijd. Maar ik geloof óók dat wij die groei substantieel kunnen versnellen.
En versnelling doet ertoe. Want hoe eerder je waarde levert aan je interne of externe klant, hoe eerder die klant daar profijt van heeft. Versnellen betekent eerder grip, eerder resultaat en eerder voldoening voor het team zelf.
Standaardisatie: geen keurslijf, maar een fundament
Een tweede belangrijk element in onze why is het woord gestandaardiseerde. We geloven niet alleen in goede ideeën en werkbare oplossingen. We geloven ook in de kracht van standaardisatie. Waarom? Omdat standaardisatie houvast geeft.
Inmiddels bieden we een breed palet aan gestandaardiseerde modellen en tools. Die zijn niet bedoeld als rigide blauwdrukken, maar als stevige basis. Want standaardisatie maakt iets belangrijks mogelijk: het ontwikkelen van gewoontes.
En dáár zit de crux. Want klantwaarde ontstaat nooit uit intentie alleen – het ontstaat uit gedrag. Uit dagelijks handelen. Wil je voorspelbare uitkomsten? Dan heb je voorspelbaar gedrag nodig. En voorspelbaar gedrag, dat zijn gewoontes.
Goede gewoontes dus. Niet zomaar gedrag, maar bewust gekozen routines die bijdragen aan de doelstellingen van de IT-organisatie, en daarmee van de hele organisatie.
De essentie
En precies dáárom zit standaardisatie én versnelling in onze why. Want doelgerichte gewoontes, gebouwd op een stevige standaard, versnellen het leveren van klantwaarde.
Dat is onze overtuiging. En dat is wat ons iedere dag drijft.
Meer weten over dit nieuwsbericht? Neem dan contact op met de auteur:
Martijn Wiedijk
T: 088 – 203 4000
E: m.wiedijk@servitect.com