IT-afdelingen tonen steeds vaker hun belangstelling in de gebruikerservaring van hun klanten. Logisch, als klanttevredenheid één van je belangrijkste doelstelling is, dan wil je niet met een verouderd onderzoek sturen, maar wil je een actueel en trendmatig inzicht in het oordeel van je gebruikers. Wij merken de toenemende belangstelling door het aantal aanvragen die we van onze klanten krijgen voor gebruikers- en medewerkers tevredenheidsonderzoeken. Zeker nu het einde van het jaar nadert wil het management dit weten.
Belangrijke KPI
Deze onderzoeken die in de vorm van een elektronische enquête worden verstuurd, geeft snel inzicht in de tevredenheid van de IT-gebruikers en de IT-medewerkers. En dat is voor een manager van groot belang omdat dit vaak een belangrijke KPI is. Resultaten worden dan inzichtelijk over bijvoorbeeld leveren, informeren, herstellen, wijzigen, voorkomen, enz..
Trendmatige herhaling
Door de onderzoeken periodiek te houden ontstaat trendmatig inzicht. Hoe ontwikkelt de tevredenheid zich, wat is de invloed van getroffen aanpassingen? En om gebruikers niet meer dan één keer per jaar te vragen naar hun mening kan de doelgroep opgesplitst worden. Zo kan er bijvoorbeeld maandelijks, tweemaandelijks, per kwartaal of halfjaarlijks onderzoek plaatsvinden zonder mensen te irriteren voor nog een enquête. Het management krijg zo wel trendmatige informatie die eenvoudig gedeeld kan worden en kan gaan sturen op de resultaten.
Stijgende gebruikerstevredenheid
De uitkomsten van de enquêtes vormen stuurinformatie waarop de IT-afdeling haar beleid kan baseren. Het is onze ervaring dat gebruikers het op prijs stellen dat hun IT-afdeling zich betrokken toont en om hun mening vraagt, zeker als de resultaten ook worden teruggekoppeld en ingespeeld wordt op de uitkomsten.
Meer weten over dit nieuwsbericht? Neem dan contact op met
Robert Dijkstra.
T: +31(0)505791387
E: r.dijkstra@servitect.com