fbpx
15 januari 2024

Het succes van het ITSM Dashboard voor de klant en de IT-afdeling

Een gesprek met Eppe Wolfis, manager I&A bij de Van Mesdag.

Eppe deelt zijn ervaringen met de ingebruikname van een ITSM-dashboard binnen zijn afdeling. Het dashboard heeft een grote impact gehad, vooral in het verbeteren van de afhandeling van incidenten en wijzigingen. Het heeft de afdeling geholpen van een activiteitengedreven naar een resultaatgerichte benadering te verschuiven, met een duidelijker inzicht in hun effectiviteit.

Tastbare resultaten

“De sleutel tot succes lag in herhaling en consistentie in het gebruik van het dashboard. De betrokkenheid van het team bij dit proces was een cruciaal onderdeel, wat leidde tot een beter begrip van de impact van hun acties en de realisatie van tastbare resultaten”.

Interessant is de feedback die Eppe krijgt van zijn team. Ze benaderen hem nu proactief met updates en verbeteringen rondom het dashboard, wat aantoont dat ze er actief mee bezig zijn en de resultaten serieus nemen.

Zichtbaar voor het hele team

Het dashboard wordt gebruikt door de IT-afdeling, waaronder Eppe en de teamleden. “Voor ons is het een belangrijk instrument voor besluitvorming en de informatie wordt zichtbaar gemaakt voor het hele team.”

Voor de implementatie van het dashboard, haalde hij informatie uit TOPdesk en gekoppelde BI-oplossingen. Dit proces was complex en vaak onduidelijk. Het dashboard heeft dit vereenvoudigd en meer inzichtelijk gemaakt.

“Terugkijkend was de besluitvorming voorheen meer gebaseerd op een onderbuikgevoel, als cijfer zou ik daarvoor niet meer dan een 6 geven, terwijl nu, met de implementatie van het dashboard, de situatie is verbeterd naar een solide cijfer 8. Dit toont aan hoe waardevol het dashboard is geweest voor de verbetering van de besluitvorming en trendanalyse. Het dashboard heeft geholpen bij het oplossen van diverse administratieve problemen en onjuistheden in de stuurinformatie. Dit vereiste diepgaande analyse, maar leidde tot significante verbeteringen.”

Onschatbare waarde

Volgens Eppe is het dashboard zeer gebruiksvriendelijk voor ervaren gebruikers, hoewel er een leercurve is voor beginners. Een goed begrip van IT Service Management en de bijbehorende tooling is essentieel.

Hij is enthousiast over de bijdrage die Servitect leverde. “De ondersteuning van consultants tijdens de implementatie van de ISM-methode was van onschatbare waarde. Het dashboard is niet meteen perfect en vereist verschillende aanpassingen om echt bruikbare stuurinformatie te leveren.”

NEN7510 toegevoegd

Eppe heeft recentelijk de NEN7510-norm toegevoegd ter ondersteuning van certificering. Een andere toevoeging, dankzij gebruikersfeedback, is de mogelijkheid om direct vanuit het dashboard door te klikken naar de onderliggende call in TOPdesk voor detailinformatie.

Hij benadrukt dat het dashboard niet alleen heeft bijgedragen aan de optimalisatie van hun dienstverlening, maar ook aan het stroomlijnen van de werkprocessen. “Voor iedereen die service management serieus neemt, is dit dashboard een onmisbaar hulpmiddel”. Hij ervoer verder dat het dashboard snel en responsief is wat het gebruiksgemak verhoogt.

Stap voor stap verbeteringen

Bij de Van Mesdag is het IT service management verbeterd door de keuze voor de ISM-methode, die goed aansluit bij hun TOPdesk tooling. De aanpak was veranderkundig verantwoord en tijdens de implementatie kregen ze uitstekende ondersteuning. Het dashboard biedt niet alleen inzicht in hun activiteiten, maar helpt ook stap voor stap bij het werken aan verbeteringen.

Conclusie

Het gebruik van een dashboard in IT service management, zoals beschreven door Eppe Wolfis, toont aan hoe essentieel het is voor het verbeteren van prestaties, effectiviteit en transparantie binnen de afdeling. Met de juiste ondersteuning en aanpassingen kan het een significante impact hebben op besluitvorming en de optimalisatie van de dienstverlening.

Meer weten over de informatie in dit nieuwsbericht?
Neem dan contact op met Robert Dijkstra.
T: 088-2034000
E: r.dijkstra@servitect.com

 

 

Van Haren Learning Solutions neemt ISM Foundation examen activiteiten over

Met ingang van 1 januari neemt Van Haren Learning Solutions, onderdeel van Van Haren Publishing, de ISM Foundation examens over van Servitect. Het is tevens de start van een nauwere samenwerking...

Grip op de BIO en NEN7510 met de compliancy-lifecycle

Eenvoudig van een norm naar een geslaagde audit, wie wil dat niet? Tijdens de beurs Zorg & ICT hebben we de meest recente innovaties binnen de compliancy-lifecycle getoond. Het concept is verder...
Alrijne ISM-methode

Alrijne live met de ISM-methode

Maandag 23 september jl. was het dan zover. Alrijne ging live met de eerste fase van de ISM-methode. De eerste verbeteringen en aanpassingen van de Alrijne processen zullen nu al merkbaar zijn. Zo...

Loop stage bij Servitect [INGEVULD]

Volg jij op dit moment een hbo-opleiding en wil je ervaring op doen op het gebied van audit, kwaliteit, informatiebeveiliging en risicobeheersing? Loop dan je stage bij Servitect!  Wat is Servitect?...

Uitdaging, 70% wil van “brandjes blussen” naar gestructureerde aanpak

Als gebruikerstevredenheid ons grote doel is en organisaties dit hoog in hun missie, visie, doelstelling hebben staan en we zien dat er bijna niet op gemeten en er beperkt op gestuurd wordt, dan komt resultaatgericht sturen van de IT-organisatie in een vreemd daglicht te staan.

ISM Portal

Athenestraat 12
9403 DX Assen

info@ismportal.nl
+31 (0)88 - 2034000